Wprowadzenie

Do przygotowania odpowiednich metod i działań stymulujących, mających pomóc dziecku w jego rozwoju, niezbędny jest wywiad na jego temat. Pedagog sprawdza, z jakiego środowiska pochodzi dziecko, jaki był jego dotychczasowy rozwój, jakie ma zdolności, co go motywuje, z czym ma problemy.

Celem głównym diagnozy pedagogicznej jest optymalizacja procesu wychowania i
kształcenia.

Cele szczegółowe:

  • Profilaktyka (zapobieganie ewentualnym ujemnym stanom rzeczy)
  • Terapia (usuwanie zaburzeń czy trudności)
  • Prognoza (przewidywanie dalszego rozwoju określonych funkcji psycho – motorycznych, poznawczych i kształcenie pożądanych umiejętności).

Co wchodzi w skład diagnozy pedagogicznej?

  • Obszar rozwoju fizycznego, w tym sprawność i kondycja czy stan zdrowia.
  • Obszar emocjonalno-społeczny.
  • Rozwój intelektualny, w tym umiejętności czytania, mówienia, słuchania, liczenia czy rozumowania.
  • Zdobywanie informacji i rozwój indywidualnych zainteresowań oraz uzdolnień.

Specjalistyczna diagnoza pedagogiczna obejmuje ocenę rozwoju psychomotorycznego, gotowości szkolnej u dzieci przedszkolnych oraz lateralizacji. Określa poziom funkcji percepcyjnych, takich jak percepcja wzrokowa, słuchowa, motoryka mała i duża oraz sprawność grafomotoryczna. Badane są także podstawowe umiejętności szkolne – czytanie, pisanie i liczenie, a także ryzyko i specyficzne trudności w uczeniu się, np. dysleksja czy dyskalkulia.

Diagnoza zawiera również ocenę ogólnych trudności w nauce, identyfikację szczególnych uzdolnień oraz opis przebiegu spotkania, zachowania badanego i zalecenia dotyczące dalszej terapii lub wyrównywania opóźnień.

WizytaCena
Wizyta400zł/ 120minut
Zrzut ekranu 2025-03-7 o 13.23.43