Wprowadzenie
Zaburzenia mowy u dzieci
Z roku na rok rośnie liczba dzieci z wadami wymowy, czyli tzw.dyslalią. Częsty jest również opóźniony rozwój mowy oraz niepłynność mówienia. Najbardziej popularnym rodzajem dyslalii jest sygmatyzm, zwany seplenieniem. To nieprawidłowa realizacja głosek takich jak: [ s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź ]. Kolejną powszechnie spotykaną wadą jest rotacyzm, zwanyreraniem. Obejmuje niewłaściwą realizację głoski [ r ] i dotyczy głównie dzieci po piątym roku życia. Inne zaburzenia dotyczyć mogą takich głosek jak:
[ f- w, t- d, k- g, l, ch ] oraz pozostałych, zniekształcanych rzadziej. Często wady te nie wynikają z indywidualnego tempa rozwoju dziecka i wymagają prowadzenia terapii logopedycznej.
Okresy rozwoju mowy:
Różne źródła podają, że dziecko rejestruje dźwięki z otoczenia już w życiu płodowym.
Najczęstsze przyczyny wad wymowy:
O afazji
Przyczyny afazji
Do prawidłowego funkcjonowania mózgu niezbędne jest właściwe ukrwienie. Komórki i włókna nerwowe potrzebują nieustannego dopływu tlenu i substancji odżywczych, transportowanych przez krew. Nawet krótkotrwałe niedotlenienie tkanek mózgowych powoduje ich obumieranie.
Pytamy często o przyczyny afazji. Jest ich wiele. Najczęściej są to:
Obraz zaburzeń afatycznych zależy od wielu różnych czynników min.:
Diagnostyka afazji
Do diagnostyki zaburzeń afatycznych wykorzystuje się wyniki różnych badań, min. tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, dane pochodzące z historii choroby oraz badań psychologicznych. Dlatego też na pierwsze spotkanie z logopedą warto przynieść posiadaną dokumentację szpitalną.
Od strony logopedycznej testami oceniana jest:
Terapia
Terapia logopedyczna ma na celu przywrócenie zdolności komunikacyjnych pacjenta. Zakres tych zdolności bywa różny, uzależniony jest od wielu czynników. Pamiętajmy jednak, że człowiek z afazją NIE JEST osobą chorą psychicznie. Warto podjąć trud reedukacji, przywracający pacjenta do świata słów. Często niezbędna w procesie terapii jest współpraca z rodziną, przyjaciółmi czy znajomymi chorego.
W terapii wykorzystuje się materiał obrazkowy, przedmioty codziennego użytku, fotografie członków rodziny, albumy przyrodnicze lub sztuk pięknych, wiersze, dowcipy, opowiadania. Ćwiczymy rozumienie części mowy, części zdania, reguły gramatyczne, analizę i syntezę dźwiękowo-literową słów. Pracujemy także nad poprawą sprawności aparatu artykulacyjnego, czytaniem, pisaniem i liczeniem. Ostatnim etapem jest wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce. Zajęcia trwają około 30 minut.
Ceny wizyt
Pierwsza wizyta logopedyczna / neurologopedyczna do 3 r.ż
200 zł /30 minut
Kolejna wizyta logopedyczna / neurologopedyczna do 3 r.ż
120 zł /30 minut
Pierwsza wizyta logopedyczna/neurologopedyczna od 3 r.ż
150 zł /30 minut
Kolejna wizyta logopedyczna/neurologopedyczna od 3 r.ż
100 zł /30 minut
Zaświadczenie
50 zł / dopłata do ceny wizyty
Opinia - 1 specjalista / dodatkowy specjalista
100 zł + 30 zł / dopłata do ceny wizyty
Kto przyjmuje?
Jak umówić się na wizytę?
Telefoniczna rezerwacja wizyty:
Osobista rezerwacja wizyty: